„Existuje objektivní potřeba zvýšit povědomí veřejnosti, aby se zajistilo, že si společnost zajistí výhody trvale udržitelného lesního hospodářství. Jedním z nástrojů práce s veřejností, který zlepšuje vztah k lesnictví, je lesní pedagogika.“
Národní lesnický program, 2007
Lesní pedagogika, jako moderní forma komunikace s veřejností, je nejjednodušší cestou lesníků, jak přiblížit široké veřejnosti prostředí lesa a funkce lesního hospodářství, a to nenásilnou a zejména interaktivní formou (aktivizační metody a formy zážitkového učení). Autentická prezentace lesnictví lesním pedagogem ukazuje, jak může vypadat partnerství mezi člověkem a přírodou k užitku a prospěchu obou.
Primárním komunikačním cílem lesní pedagogiky je zprostředkování povědomí o funkcích lesa (hospodářské, ochranné, společenské, rekreační a ekologické), o odpovědném chování přiměřeném lesu a úctě k tvorbě lesního prostředí, a to především formou zážitkových aktivit přímo v lese pod vedením odborníka – lesníka, který absolvoval kurz lesní pedagogiky. Dále lesní pedagogika nabádá k dodržování pravidel, zákonů a ochraně majetku. Tím také podporuje vědomí odpovědnosti občanů za jejich chování.
Cíle
- cílem lesní pedagogiky není nahradit školu nebo učitele. Cílem je provázat teoretické a praktické znalosti pomocí činností, které akcentují prožitek a posilují emoční inteligenci prostřednictvím tříbení vlastních smyslů.
- představit les dětem nejen jako ekosystém, ale také zdůraznit jeho význam pro společnost. Lesní pedagogika nevylučuje hospodářsky motivované působení člověka, ale aktivně je začleňuje a vysvětluje některé předsudky
- zvýšit environmentální povědomí obyvatel a přispět ke zlepšení vnímání lesnictví v očích veřejnosti.
- vytvořit pocit spoluzodpovědnosti za kvalitu životního prostředí
- posílit pochopení multifunkčního významu lesa
- budovat důvěryhodnost osoby lesníka a myslivce a jejich činností, které jsou v souladu s principy trvale udržitelného hospodaření s přírodními zdroji
Cílové skupiny
- školy – MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ
- letní tábory
- domovy dětí a mládeže
- dětské domovy
- dětská oddělení nemocnic
- rodiny s dětmi
- dospělí a senioři
- osoby se speciálními potřebami
- zájmová sdružení (rybářské, myslivecké, turistické kroužky, apod.)
Nejčastější formy:
- exkurze a vycházky do lesa – zážitkové hry, projektové učení, pracovní aktivity
- přednášky na školách – dramatické hry, situační metody
- vědomostní, výtvarné a literární soutěže – tvořivé dílny
- naučné stezky, interaktivní naučné chodníky, lesnicky významná místa, památné stromy,
- turistické zajímavosti – využití turistiky a cykloturistiky
- výstavy, letní tábory
- publikace pro děti a dospělé
- den otevřených dveří
Fotografie "co s námi můžete v lese zažít" (ZIP, 58 MB)