Kolik srážek je schopen absorbovat les?

2

02. 05. 2022 / Doupovské hory

Taková první Vlaštovka! Karlovarští kolegové poprvé hostili na lesní pedagogice žáky z Waldorfské základní školy Wlaštovka. Konečně přívětivější počasí jim dovolilo prozkoumat téma zadržování vody v lese. Parta páťáku udělala svým přístupem k vycházce lesníkům velikou radost.

I se svým pedagogickým doprovodem paní učitelkou Ivanou a paní učitelkou Lenkou se děti rovnýma nohama avšak poslepu vrhly do akce. S páskou přes oči je totiž les slyšet lépe, a když má jeden lesní živočich hledat po tmě druhého do páru podle zvuku, zrak je prostě navíc. O tom, že lesy mohou mít zvláštní určení, slyšely „wlaštovky“ za deset let svého života poprvé. Stačilo trocha pohybu, správný zápal pro hru, a všem už bylo jasné, čím je hospodaření ve vojenských lesích výjimečné. A protože počasí přálo a žáci byly náležitě rozehřátí, mohla se celá skupina začít máchat v potoce a přilehlých tůňkách. Ať už při pokusu s vlastním minilesem či při zkoumání čolka a žabího hnízda, vody ani bláta se nikdo neštítil. Když se pak při další obhlídce lesní laboratoře ukázalo, že tůňky jsou kalištěm divokých prasat... no, náhodný kolemjdoucí by při pohledu na skupinky pátrající po pobytových známkách zvěře stěží pochopil, že se v lese nehledá ztracená bankovka velké hodnoty, nýbrž prachsprostý trus. S šiškovým mikrofonem v ruce se potom účastníci obrátili na kočího a dřevorubce a krom překvapivě oboustranně přínosné debaty a obdivování klisny Lenky se povedla i důkladná prohlídka vybavení těžaře. V závěru si waldorfští badatelé vytvořili mapy vycházky jako podklad pro školní vypravování.

„Doufám, že budeme moci zase dorazit. Tohle bádání, experimenty a pokusy. Hry, ve kterých nesoutěžíme, ale učíme se, to je přesně naše,“ nechasla se nadšeně slyšet paní učitelka Ivana již v půlce programu.

Někdy se stane, že do lesa přijede kolektiv, který nachystaný program vycházky tak nějak jen zkonzumuje a odjede. Lesní pedagogika pro Wlaštovku byla naprosto opačným extrémem. Tolik vlastní iniciativy a zároveň míra naslouchání a spolupráce. Celý půlden v lese jsme vlastně vytvořili společně. Možná po vzoru skutečných vlaštovek - poslů jara, stali se účastníci předzvěstí úspěšných programů z koktejlu waldorfské a lesní pedagogiky.

Jana Hynková, lesní pedagožka divize VLS Karlovy Vary