Předškoláci z Podluh na Brdech

12

01. 03. 2017 / CHKO Brdy

17 dětí z mateřské školy Podluhy vyrazilo do Brd s tamní lesní pedagožkou Petrou Večeřovou.

Ve středu 1. března jsme se sešli s dětmi z MŠ Podluhy u chaty Krejčovky na LS Jince. Poté, co děti vystoupily z autobusu, jsme popošli na nedalekou loučku, kde jsme si udělali uvítací kolečko. Děti dostaly kartičky s lesními a domácími zvířaty a měly za úkol se představit, říci, co mají na kartičce za zvířátko a zařadit je mezi domácí nebo lesní. Po vzájemném představení jsme se vydali na trasu, kde na děti čekalo spoustu schovaných zvířátek a dalších zajímavostí. Jako první děti našly v mlazině schované prase divoké, popsali jsme si prasečí rodinku a dětem se moc líbilo, že malá selátka nosí proužkovaná pyžámka. Dále jsme si řekli, proč bylo prasátko schované právě na tom místě, tím jsme navázali na nedaleký bukový porost, kde děti hledaly bukvice, pohlazením zjistily, jaký je rozdíl mezi kůrou jehličnatých a listnatých stromů.

Další na trase byl schovaný jelen, stejně jako u prasete jsme dali s dětmi dohromady rodinné příslušníky, dále děti správně určily, že jelen nenosí paroží na hlavě celý rok, ale že parohy shazuje a začínají shazovat v tomto období, proto měly děti za úkol najít na pasece paroh. Když paroh úspěšně našly, tak sice ještě chvíli viděly paroh v každém klacku, ale brzy se začaly soustředit na shoz, který našly. Děti správně určily, jak jeleni parohy nosí, potom jsme si společně paroh popsali a nakonec si každý mohl paroh osahat a potěžkat. Na nedaleké zalesněné pasece se děti dozvěděly, proč mají stromečky bílé špičky.

Jako další na trase byla schovaná veverka, kterou děti správně poznaly, stejně jako barvu, kterou má a doplnily, že ještě znají její „kamarádku“, tmavší variantu veverky. Na další zastávce jsme potkali oplocenku, kde se děti dozvěděly rozdíl mezi oplocenkou a lesní školkou, proč oplocenky stavíme a které dřeviny tam nejčastěji najdou. Dále po trase měly děti za úkol najít na zemi šišky, děti přinesly šišky modřínové a smrkové, tak jsme si je popsali a přiřadili, ke kterým stromečkům patří. Jako dalšího jsme našli na trase schovaného srnce, popsali jsme si, stejně jako u předchozích druhů, rodinné příslušníky a ukázali jsme si rozdíly mezi srncem a jelenem. Jako další děti našly na trase lišku a jezevce, u kterých jsme si řekli, co mají společného a jak v přírodě poznáme noru liščí od nory jezevčí. Poté jsme se přes les vydali zpět k autobusu, po cestě jsme se ještě zastavili u smrkového vývratu, kde jsme si řekli, které stromy a proč jsou náchylnější na vyvrácení. Jeden z největších zážitků byl pro děti trus od zvěře, který v lese nacházely. Děti pobíhaly po lese s pokřikem: „Fuj bobky“. Na konci trasy jsme si udělali závěrečné kolečko, zhodnotili jsme program a děti se vydaly zpět do školky.

Jak se dětem v lese líbilo, nakreslily druhý den ve školce a na polovině obrázků nechybí již zmiňované bobky.

Petra Večeřová, lesní pedagožka VLS Hořovice